Akcja Pajacyk



Obsluga sieci w Windows 95/98/Me


W dokumencie tym opisałem w jaki sposób możesz skorzystać ze wszystkich usług i zasobów, które są dostępne w naszej sieci. Zakładam, że masz już skonfigurowany system Windows, przeglądarkę Internet Explorer i program RealPopUp.

Spis treści:

  1. Logowanie do sieci
  2. Przeglądanie "Otoczenia sieciowego"
  3. Udostępnianie innym swoich plików
  4. Dyski sieciowe
  5. Strona internetowa naszej sieci
  6. Obsługa poczty poprzez stronę www
  7. Program RealPopUp - komunikaty w sieci



1. Logowanie do sieci

Po uruchomieniu systemu Windows pojawi się ekran logowania do sieci. Jako nazwę użytkownika (tzw. login) wpisz nazwę konta, które utworzyłem Ci na serwerze, a jako hasło - hasło, które wówczas wpisałeś. Następnie naciśnij klawisz "Enter" lub kliknij przycisk "OK".

[Logowanie - SCREENSHOT]

Jeśli wszystkie informacje wprowadziłeś poprawnie uruchomi się skrypt logowania. Skrypt ten zsynchronizuje zegar Twojego komputera z serwerem oraz zmapuje Twoje dyski sieciowe.

Twój skrypt startowy możesz w dowolnym momencie przejrzeć otwierając (np. notatnikiem) plik U:\.netlogon.

2. Przeglądanie "Otoczenia sieciowego"

Po zalogowaniu się kliknij dwukrotnie na ikonie Otoczenia sieciowego na pulpicie Windows (Moje miejsca sieciowe w Windows Millenium):

[Otoczenie sieciowe: ikona - SCREENSHOT]

Pokaże się lista komputerów w sieci (w Windows Millenium kliknij na "Cała sieć", a potem na grupę "OsadaNET"):

[Otoczenie sieciowe: lista - SCREENSHOT]

Możesz przełączać się pomiędzy różnymi widokami wybierając np. "Szczegóły" z menu "Widok":

[Otoczenie sieciowe: widok - SCREENSHOT]

Jeśli dwukrotnie klikniesz na ikonie oznaczającej nazwę danego komputera możesz przejrzeć udostępniane przez niego pliki i foldery:

[Otoczenie sieciowe: komputer - SCREENSHOT]

Z udostępnianych plików możesz normalnie korzystać - np. kopiować, uruchamiać itd., z tą jednak różnicą, że zazwyczaj są one udostępniane w trybie "tylko do odczytu", tzn. nie możesz ich komuś skasować, zmienić, czy zniszczyć.

Pamiętaj też, że podczas używania plików umieszczonych na innym komputerze generujesz na nim pewne obciążenie, więc staraj się nie przesadzać np. jeśli chcesz obejrzeć udostępniony przez kogoś film, to przegraj go najpierw do siebie, zamiast męczyć swego "darczyńcę" przez półtora godziny.

Aktualizacja! Jeśli po kliknięciu na ikonie jakiegoś komputera w "Otoczeniu Sieciowym", Twoja maszyna przestanie odpowiadać, to spokojnie poczekaj 50 sekund - jest to tzw. "duch" - komputer widoczny w "Otoczeniu sieciowym" pomimo, że został wyłączony lub się zawiesił (niestety jest to podstawowa wada sieci opartych o technologie Windows i nie da się jej łatwo wyelminować).



3. Udostepnianie innym swoich plików

Udostępniać innym można wyłącznie foldery lub całe dyski (drugą metodę stanowczo odradzam). Natomiast nie można udostępniać pojedyńczych plików. Jeśli chcesz udostępnić folder, to kliknij na jego ikonie prawym klawiszem myszki i z menu podręcznego wybierz pozycję "Udostepnianie":

[ Menu podreczne: udostepnianie - SCREENSHOT]

Gdy otworzy się okno z zakładką "Udostępnianie" zaznacz opcję "Udostępniony jako", wybierz nazwę pod jaką inni bedą widzieli Twój folder (możesz zostawić domyślną), jeśli chcesz, wpisz komentarz (np. "moje ulubione mp3'ki), a jako typ dostępu wybierz "Tylko do odczytu" (odradzam używanie pozostałych opcji - stanowią potencjalną dziurę w bezpieczeństwie komputera nawet po podaniu odpowiednich haseł!!!). Następnie naciśnij przycisk "OK":

[ Wlasciwosci: udostepnianie - SCREENSHOT]

Po chwili na ikonie folderu powinien pojawić się rysunek dłoni symbolizujący jego udostępnienie:

[ Ikona udostepnionego folderu - SCREENSHOT]

Jeśli kiedykolwiek będziesz chciał przestać udostępniać folder, to wejdż ponownie do "Udostępniania" i wybierz opcję "Nie udostępniony". Chwilę po naciśnięciu "OK" rysunek dłoni powinien zniknąc z ikony.

Pamiętaj - w zasobach "Otoczenia sieciowego" znajduje się dlatego tak wiele rożnorodnych materiałów, bo każdy umieszcza tam coś od siebie! Również i Ty, jeśli w ogóle korzystasz ze swojego komputera, na pewno znajdziesz na nim coś, co może zainteresować innych - mogą to być zarówno najnowsze mp3-jki, ale i tekst referatu ze "Wstępu do Filozofii" (być może ktoś właśnie szuka solidnej pomocy naukowej?).

Zapamiętaj też, że zawsze staram się w jakiś sposób nagradzać osoby, które bardzo dużo udostępniają (np. mają one pierwszeństwo przed innymi przy podłączaniu, jestem dla nich dostępny 24h/dobę itp itd).

4. Dyski sieciowe

Po zalogowaniu się do sieci, niektóre z zasobów udostępnianych na naszym serwerze są automatycznie mapowane jako tzw. dyski sieciowe. Możesz z nich korzystać tak jak z Twoich dysków lokalnych, z tym, że wiekszość bedziesz widział w trybie "tylko-do-odczytu" (podobnie jak na przyklad plyty w napędzie cd-rom).

Kliknij na ikonie "Mój komputer". Po otwarciu okna zobaczysz Twoje dyski lokalne przemieszane z "dyskami sieciowymi":

[ Moj komputer - SCREENSHOT]

Dyski sieciowe, to między innymi:
[Ikona] - Kliknij aby otworzyć
Pub na 'Picasso' (P:)
Ten dysk zawiera większość ogólnodostępnych danych zgromadzonych na naszym serwerze. Można tu znaleźć najpopularniejsze oprogramowanie shareware dla Windows, trochę pakietów dla Linuksa, lub bibliotekę plików mp3. Wszystko będzie widoczne również dla ludzi z internetu - wystarczy, że wejdą pod adres: http://www.osadanet.pl/files/pub/ .
[Ikona] - Kliknij aby otworzyć
Uzytkownik na 'Picasso' (U:)
Ten dysk to Twój tzw. katalog domowy na sieci. Jest to jedyny dysk sieciowy na którym standardowo możesz zapisywać własne pliki (bardzo dobry sposób robienia kopii zapasowej ważnych dokumentów - możesz się wtedy do nich dostać nawet po kompletnej awarii własnego komputera). Co więcej - dysk ten "wędruje" za Tobą - po zalogowaniu się na dowolnym komputerze w naszej sieci, będziesz widział go zawsze jako U:. W dodatku dostać się do niego można wyłącznie przy pomocy Twojego hasła, więc poza Tobą nikt nie ma do niego dostępu (oczywiście z wyjątkiem administratora sieci, ale wyłącznie w wyjątkowych przypadkach i na Twoją prośbę!). Dysk ten obecnie ma objętość 100MB, ale pamiętaj, że składowana jest tu także poczta e-mail przychodząca do Ciebie (więc zostaw na nią miejsce!).
Od zasady, że wszystkie składowane na tym dysku dane są dostępne wyłącznie dla Ciebie są dwa wyjątki: foldery public_html i public_ftp. Do pierwszego możesz przegrać swoją ulubioną stronę WWW. Będzie ona potem dostępna pod adresem http://www.osadanet.pl/~uzytkownik (np. http://www.osadanet.pl/~sero ).
Natomiast to co przegrasz do drugiego folderu inni bedą widzieli na dysku V: lub w internecie pod adresem http://www.osadanet.pl/files/users/uzytkownik (np. http://www.osadanet.pl/files/users/sero ).
[Ikona] - Kliknij aby otworzyć
Users na 'Picasso' (V:)
Na tym dysku znajdują się linki do katalogów public_ftp wszystkich użytkowników. Jest on widoczny w internecie pod adresem http://www.osadanet.pl/files/users .

5. Strona internetowa naszej sieci

Prawdopodobnie już na niej byłeś skoro to czytasz. Ale tak na wszelki wypadek - strona główna znajduje się pod adresem http://www.osadanet.pl/ . Z jej poziomu możesz sprawdzić pocztę lub przejść do naszego serwisu plików. Po prostu kliknij na odpowiedniej pozycji w menu po lewej stronie.

6. Obsługa poczty przez stronę www

Serwis pocztowy znajduje się pod adresem https://www.osadanet.pl/poczta/ . Połączenie jest szyfrowane, więc na początku zostaniesz zapytany, czy akceptujesz certyfikat naszego Domu Studenckiego. Odpowiedz "Tak":

[Certyfikat - SCREENSHOT]

Ukaże Ci się ekran logowania do serwisu. W pola "Użytkownik (Login)" i "Hasło" wpisz odpowiednio: nazwę użytkownika używaną przez Ciebie w naszej sieci (nie mylić z nazwą komputera!) i hasło, które używasz np. do logowania się do Windows. Następnie naciśnij przycisk "Login":

[Logowanie do Poczty - SCREENSHOT]

Jeśli wszystko wpisałeś prawidłowo, zostaniesz automatycznie przeniesiony do sekcji "Skrzynka" twojej poczty (zawsze możesz tu wrócić klikając odpowiednie pole w menu u góry ekranu).

Jeśli nie masz wiadomosci w skrzynce, dostaniesz odpowiedni komunikat:

[Skrzynka: brak wiadomosci - SCREENSHOT]

Jeśli natomiast w skrzynce masz jakieś już listy, zostanie wyświetlona ich lista w kolejności według daty otrzymania.

[Skrzynka: sa wiadomosci - SCREENSHOT]

Klikając na temacie danego listu możesz zobaczyć jego treść. Teraz masz możliwość kolejno: zobaczenia wcześniejszej wiadomości ("Poprzednia"), odpowiedzenia na list ("Odpowiedz"), przesłania jego tresci komus innemu ("Prześlij dalej"), wykasowania go ze skrzynki ("Skasuj") lub zobaczenia póżniejszej wiadomości ("Następna"):

[Tresc listu - SCREENSHOT]

Aby napisać nowego maila kliknij na przycisk "Nowa wiadomość" u góry ekranu. Pojawi się stosowny formularz:

[Nowa wiadomosc - SCREENSHOT]

Teraz kolejno wypełnij odpowiednie pola (jeśli znalazłeś się tu po naciśnięciu opcji "Odpowiedz" lub "Prześlij dalej" w "Skrzynce, to niektóre pola będziesz miał już domyślnie wypełnione):

Do:
Adresat listu - adres e-mail (np. sero.usunto@osadanet.pl)
Temat:
Temat wiadomości - zawsze wpisuj w to pole krótką informację o treści listu
Do wiad.:
Do wiadomości - jeśli chcesz, to wpisz tu adres e-mail osoby, która powinna otrzymać kopię listu (bo jego treść w jakiś sposób ją dotyczy). Adresat zostanie jednak o tym fakcie powiadomiony!
Do wył. wiad.:
Do wyłącznej wiadomości - podobnie jak powyżej, tylko tym razem adresat nie zostanie poinformowany, że ktoś dostał kopię listu.
Plik:
Jeśli chcesz dołączyć do wiadomości plik (generalnie NIE jest to dobry pomysł), to kliknij przycisk "Browse..." i wybierz plik na Twoim komputerze, który chcesz przesłać.
Następnie w największe pole formularza wpisz tekst listu i gdy będziesz gotowy naciśnij przycisk "Wyślij pocztę".

Aktualizacja!
Standardowo adresy pocztowe w naszej sieci mają nastepujący format:

nazwauzytkownika.usunto@osadanet.pl
np. sero.usunto@osadanet.pl
Istnieją również adresy specjalne:
all.usunto@osadanet.pl
list wysłany pod ten adres dostaną wszyscy użytkownicy naszej sieci. Będzie on niedostępny z internetu.
admin.usunto@osadanet.pl
list wysłany pod ten adres dostaną wszyscy administratorzy sieci.

Aby wylogować się z serwisu naciśnij przycisk "Wyjdż" u góry. Zostaniesz poinformowany, że w celach bezpieczeństwa powinieneś zamknąć swoją przeglądarkę internetową:

Uwaga!
Wszystkie adresy e-mail na naszych stronach internetowych mają dodany przyrostek ".usunto". Przy pisaniu listów do użytkowników należy ten przyrostek pomijać, czyli zamiast adresu typu abcdefg.usunto@osadanet.pl należy podawać abcdefg@osadanet.pl .

[Zamknij przegladarke! - SCREENSHOT]

Uwaga! Podczas używania serwisu pocztowego należy NIE używać przycisku "Cofnij" w przeglądarce internetowej:

[Cofnij - SCREENSHOT]

7. Program RealPopUp - komunikaty w sieci

Jeśli wszystko prawidłowo skonfigurowałeś, to RealPopUp powinien uruchamić się wraz ze startem systemu, a w polu "System Tray" (obok zegara, w prawym dolnym rogu) będzie widać jego ikonę. Kliknij ją dwa razy:

[RealPopUp: ikona - SCREENSHOT]

W głównym oknie programu po prawej stronie kliknij na ikonie "Network Browser":

[RealPopUp: Network Browser - SCREENSHOT]

Pojawi się lista dostępnych użytkowników. Kliknij na kwadraciku z "+" po lewej stronie naszej grupy roboczej ("OsadaNET"). Zostanie wyświetlona lista aktualnie włączonych komputerów, a po kilku sekundach w nawiasach obok nazw komputerów pokażą się nazwy użytkowników (tzw. loginy) osób aktualnie zalogowanych na poszczególnych maszynach. Aby wybrać odbiorcę lub odbiorców wiadomośći należy kliknąć na ikonie/ikonach odpowiednich komputerów (zostaną one zaznaczone czerwonym wykrzynikiem). Natomiast, aby przesłać komunikat do wszystkich osób naraz, należy w ten sam sposób zaznaczyć ikonę grupy roboczej "OsadaNET". Następnie należy naciśnąć przycisk "OK", aby przejść do redagowania wiadomości lub przycisk "Cancel", aby anulować wysyłanie.

[RealPopUp: Wybor odbiorcy - SCREENSHOT]

W oknie "Send message" na dole wpisz treść komunikatu, a następnie kliknij na ikonę "koperty", aby ją wysłać, lub na ikonę "krzyżyka", aby zrezygnować:

[RealPopUp: Wpisz wiadomosc - SCREENSHOT]

Jeśli kiedykolwiek dostaniesz wiadomość, to automatycznie otworzy się odpowiednie okienko.

[RealPopUp: Nowa wiadomosc - SCREENSHOT]

Będziesz miał wtedy możliwość między innymi (kolejno, według ikon w menu):

New message Wysłać nową wiadomość
Answer Odpowiedzieć nadawcy
Answer all Odpowiedzieć wszystkim (np. jeśli wiadomość była wysłana do całej grupy
      roboczej, to odpowiedź wyślesz również do wszystkich jej członków).
Forward Przesłać wiadomość komuś innemu
Delete Skasować wiadomość
Previous Przejść do poprzedniej wiadomości
Next Przejść do następnej wiadomości


  (c) Sławomir Ritter (sero.usunto@osadanet.pl). Ten dokument jest rozpowszechniany na licencji GNU GPL wersja 2.