W dokumencie tym opisałem w jaki sposób możesz skorzystać ze wszystkich
usług i zasobów, które są dostępne w naszej sieci. Zakładam, że masz już
skonfigurowany system Windows, przeglądarkę
Internet Explorer i program
RealPopUp.
Spis treści:
- Logowanie do sieci
- Przeglądanie "Otoczenia sieciowego"
- Udostępnianie innym swoich plików
- Dyski sieciowe
- Strona internetowa naszej sieci
- Obsługa poczty poprzez stronę www
- Program RealPopUp - komunikaty w sieci
1. Logowanie do sieci
Po uruchomieniu systemu Windows pojawi się ekran logowania do sieci.
Jako nazwę użytkownika (tzw. login) wpisz nazwę konta, które
utworzyłem Ci na serwerze, a jako hasło - hasło, które wówczas wpisałeś.
Następnie naciśnij klawisz "Enter" lub kliknij przycisk "OK".
Jeśli wszystkie informacje wprowadziłeś poprawnie uruchomi się skrypt
logowania. Skrypt ten zsynchronizuje zegar Twojego komputera z serwerem oraz
zmapuje Twoje dyski sieciowe.
Twój skrypt startowy możesz w dowolnym momencie przejrzeć otwierając (np.
notatnikiem) plik U:\.netlogon.
2. Przeglądanie "Otoczenia sieciowego"
Po zalogowaniu się kliknij dwukrotnie na ikonie Otoczenia sieciowego
na pulpicie Windows (Moje miejsca sieciowe w Windows Millenium):
Pokaże się lista komputerów w sieci (w Windows Millenium kliknij na
"Cała sieć", a potem na grupę "OsadaNET"):
Możesz przełączać się pomiędzy różnymi widokami wybierając np. "Szczegóły"
z menu "Widok":
Jeśli dwukrotnie klikniesz na ikonie oznaczającej nazwę danego komputera
możesz przejrzeć udostępniane przez niego pliki i foldery:
Z udostępnianych plików możesz normalnie korzystać - np. kopiować,
uruchamiać itd., z tą jednak różnicą, że zazwyczaj są one udostępniane w
trybie "tylko do odczytu", tzn. nie możesz ich komuś skasować, zmienić, czy
zniszczyć.
Pamiętaj też, że podczas używania plików umieszczonych na innym komputerze
generujesz na nim pewne obciążenie, więc staraj się nie przesadzać
np. jeśli chcesz obejrzeć udostępniony przez kogoś film, to przegraj go
najpierw do siebie, zamiast męczyć swego "darczyńcę" przez
półtora godziny.
Aktualizacja! Jeśli po kliknięciu na ikonie jakiegoś komputera w
"Otoczeniu Sieciowym", Twoja maszyna przestanie odpowiadać, to spokojnie
poczekaj 50 sekund - jest to tzw. "duch" - komputer widoczny w "Otoczeniu
sieciowym" pomimo, że został wyłączony lub się zawiesił
(niestety
jest to podstawowa wada sieci opartych o technologie Windows i nie
da się jej łatwo wyelminować).
3. Udostepnianie innym swoich plików
Udostępniać innym można wyłącznie foldery lub całe dyski (drugą metodę
stanowczo odradzam). Natomiast nie można udostępniać pojedyńczych plików.
Jeśli chcesz udostępnić folder, to kliknij na jego ikonie prawym klawiszem
myszki i z menu podręcznego wybierz pozycję "Udostepnianie":
Gdy otworzy się okno z zakładką "Udostępnianie" zaznacz opcję
"Udostępniony jako",
wybierz nazwę pod jaką inni bedą widzieli Twój folder (możesz zostawić
domyślną), jeśli chcesz, wpisz komentarz (np. "moje ulubione mp3'ki), a
jako typ dostępu wybierz "Tylko do odczytu" (odradzam używanie pozostałych
opcji - stanowią potencjalną dziurę w bezpieczeństwie komputera nawet po
podaniu odpowiednich haseł!!!). Następnie naciśnij przycisk "OK":
Po chwili na ikonie folderu powinien pojawić się rysunek dłoni symbolizujący
jego udostępnienie:
Jeśli kiedykolwiek będziesz chciał przestać udostępniać folder, to wejdż
ponownie do "Udostępniania" i wybierz opcję "Nie udostępniony". Chwilę
po naciśnięciu "OK" rysunek dłoni powinien zniknąc z ikony.
Pamiętaj - w zasobach "Otoczenia sieciowego" znajduje się dlatego tak
wiele rożnorodnych materiałów, bo każdy umieszcza tam coś od siebie! Również
i Ty, jeśli w ogóle korzystasz ze swojego komputera, na pewno znajdziesz
na nim coś, co może zainteresować innych - mogą to być zarówno najnowsze
mp3-jki, ale i tekst referatu ze "Wstępu do
Filozofii" (być może ktoś właśnie szuka solidnej pomocy naukowej?).
Zapamiętaj też, że zawsze staram się w jakiś sposób nagradzać osoby, które
bardzo dużo udostępniają (np. mają one pierwszeństwo przed innymi przy
podłączaniu, jestem dla nich dostępny 24h/dobę itp itd).
4. Dyski sieciowe
Po zalogowaniu się do sieci, niektóre z zasobów udostępnianych na naszym
serwerze są automatycznie mapowane jako tzw. dyski sieciowe. Możesz z nich
korzystać tak jak z Twoich dysków lokalnych, z tym, że wiekszość bedziesz
widział w trybie "tylko-do-odczytu" (podobnie jak na przyklad plyty w
napędzie cd-rom).
Kliknij na ikonie "Mój komputer". Po otwarciu okna zobaczysz Twoje dyski
lokalne przemieszane z "dyskami sieciowymi":
Dyski sieciowe, to między innymi:
-
Pub na 'Picasso' (P:)
Ten dysk zawiera większość ogólnodostępnych danych zgromadzonych na
naszym serwerze. Można tu znaleźć najpopularniejsze oprogramowanie
shareware dla Windows, trochę pakietów dla Linuksa, lub bibliotekę plików
mp3. Wszystko będzie widoczne również dla ludzi z internetu - wystarczy, że
wejdą pod adres:
http://www.osadanet.pl/files/pub/
.
-
Uzytkownik na 'Picasso' (U:)
Ten dysk to Twój tzw. katalog domowy na sieci. Jest to jedyny dysk sieciowy
na którym standardowo możesz zapisywać własne pliki (bardzo dobry sposób
robienia kopii zapasowej ważnych dokumentów - możesz się wtedy do nich dostać
nawet po kompletnej awarii własnego komputera). Co więcej - dysk ten "wędruje"
za Tobą - po zalogowaniu się na dowolnym komputerze w naszej sieci,
będziesz widział go zawsze jako U:. W dodatku dostać się do niego można
wyłącznie przy pomocy Twojego hasła, więc poza Tobą nikt nie ma do niego
dostępu (oczywiście z wyjątkiem administratora sieci, ale wyłącznie w
wyjątkowych przypadkach i na Twoją prośbę!). Dysk ten obecnie
ma objętość 100MB, ale pamiętaj, że składowana jest tu także poczta e-mail
przychodząca do Ciebie (więc zostaw na nią miejsce!).
Od zasady, że wszystkie składowane na tym dysku dane są dostępne wyłącznie
dla Ciebie są dwa wyjątki: foldery public_html i public_ftp. Do pierwszego
możesz przegrać swoją ulubioną stronę WWW. Będzie ona potem dostępna
pod adresem http://www.osadanet.pl/~uzytkownik (np.
http://www.osadanet.pl/~sero ).
Natomiast to co przegrasz do drugiego folderu inni bedą widzieli na dysku V: lub
w internecie pod adresem http://www.osadanet.pl/files/users/uzytkownik (np.
http://www.osadanet.pl/files/users/sero ).
-
Users na 'Picasso' (V:)
Na tym dysku znajdują się linki do katalogów public_ftp wszystkich
użytkowników. Jest on widoczny w internecie pod adresem
http://www.osadanet.pl/files/users .
5. Strona internetowa naszej sieci
Prawdopodobnie już na niej byłeś skoro to czytasz. Ale tak na wszelki
wypadek - strona główna znajduje się pod adresem
http://www.osadanet.pl/
. Z jej poziomu możesz sprawdzić pocztę lub przejść do
naszego serwisu plików. Po prostu kliknij na odpowiedniej pozycji w menu po lewej
stronie.
6. Obsługa poczty przez stronę www
Serwis pocztowy znajduje się pod adresem
https://www.osadanet.pl/poczta/ . Połączenie jest szyfrowane,
więc na początku zostaniesz zapytany, czy akceptujesz certyfikat naszego Domu Studenckiego.
Odpowiedz "Tak":
Ukaże Ci się ekran logowania do serwisu. W pola "Użytkownik (Login)" i "Hasło"
wpisz odpowiednio: nazwę użytkownika używaną przez Ciebie w naszej sieci (nie
mylić z nazwą komputera!) i hasło, które używasz np. do logowania się do
Windows. Następnie naciśnij przycisk "Login":
Jeśli wszystko wpisałeś prawidłowo, zostaniesz automatycznie przeniesiony
do sekcji "Skrzynka" twojej poczty (zawsze możesz tu wrócić klikając
odpowiednie pole w menu u góry ekranu).
Jeśli nie masz wiadomosci w skrzynce, dostaniesz odpowiedni komunikat:
Jeśli natomiast w skrzynce masz jakieś już listy, zostanie
wyświetlona ich lista w kolejności według daty otrzymania.
Klikając na temacie danego listu możesz zobaczyć jego treść. Teraz masz
możliwość kolejno: zobaczenia wcześniejszej wiadomości ("Poprzednia"),
odpowiedzenia na list ("Odpowiedz"), przesłania jego tresci komus innemu
("Prześlij dalej"), wykasowania go ze skrzynki ("Skasuj") lub zobaczenia
póżniejszej wiadomości ("Następna"):
Aby napisać nowego maila kliknij na przycisk "Nowa wiadomość" u góry ekranu.
Pojawi się stosowny formularz:
Teraz kolejno wypełnij odpowiednie pola (jeśli znalazłeś się tu po
naciśnięciu opcji "Odpowiedz" lub "Prześlij dalej" w "Skrzynce, to
niektóre pola będziesz miał już domyślnie wypełnione):
- Do:
- Adresat listu - adres e-mail (np. sero.usunto@osadanet.pl)
- Temat:
- Temat wiadomości - zawsze wpisuj w to pole krótką informację o
treści listu
- Do wiad.:
- Do wiadomości - jeśli chcesz, to wpisz tu adres e-mail osoby, która
powinna otrzymać kopię listu (bo jego treść w jakiś sposób ją dotyczy).
Adresat zostanie jednak o tym fakcie powiadomiony!
- Do wył. wiad.:
- Do wyłącznej wiadomości - podobnie jak powyżej, tylko tym razem adresat
nie zostanie poinformowany, że ktoś dostał kopię listu.
- Plik:
- Jeśli chcesz dołączyć do wiadomości plik (generalnie NIE jest to
dobry pomysł), to kliknij przycisk "Browse..." i wybierz plik na Twoim
komputerze, który chcesz przesłać.
Następnie w największe pole formularza wpisz tekst listu i gdy będziesz gotowy
naciśnij przycisk "Wyślij pocztę".
Aktualizacja!
Standardowo adresy pocztowe w naszej sieci mają nastepujący format:
- nazwauzytkownika.usunto@osadanet.pl
- np. sero.usunto@osadanet.pl
Istnieją również adresy specjalne:
- all.usunto@osadanet.pl
- list wysłany pod ten adres dostaną wszyscy użytkownicy naszej sieci.
Będzie on niedostępny z internetu.
- admin.usunto@osadanet.pl
- list wysłany pod ten adres dostaną wszyscy administratorzy sieci.
Aby wylogować się z serwisu naciśnij przycisk "Wyjdż" u góry. Zostaniesz
poinformowany, że w celach bezpieczeństwa powinieneś zamknąć swoją
przeglądarkę internetową:
Uwaga!
Wszystkie adresy e-mail na naszych stronach internetowych mają dodany przyrostek
".usunto". Przy pisaniu listów do użytkowników należy ten przyrostek pomijać,
czyli zamiast adresu typu abcdefg.usunto@osadanet.pl należy podawać
abcdefg@osadanet.pl .
Uwaga! Podczas używania serwisu pocztowego należy NIE używać przycisku
"Cofnij" w przeglądarce internetowej:
7. Program RealPopUp - komunikaty w sieci
Jeśli wszystko prawidłowo skonfigurowałeś,
to RealPopUp powinien uruchamić się wraz ze startem systemu, a w polu "System
Tray" (obok zegara, w prawym dolnym rogu) będzie widać jego ikonę. Kliknij ją
dwa razy:
W głównym oknie programu po prawej stronie kliknij na ikonie "Network
Browser":
Pojawi się lista dostępnych użytkowników. Kliknij na kwadraciku z "+" po lewej
stronie naszej grupy roboczej ("OsadaNET"). Zostanie wyświetlona lista aktualnie
włączonych komputerów, a po kilku sekundach w nawiasach obok nazw komputerów
pokażą się nazwy użytkowników (tzw. loginy) osób aktualnie zalogowanych na
poszczególnych maszynach. Aby wybrać odbiorcę lub odbiorców wiadomośći należy
kliknąć na ikonie/ikonach odpowiednich komputerów (zostaną one zaznaczone
czerwonym wykrzynikiem). Natomiast, aby przesłać komunikat do wszystkich
osób naraz, należy w ten sam sposób zaznaczyć ikonę grupy roboczej "OsadaNET".
Następnie należy naciśnąć przycisk "OK", aby przejść do redagowania wiadomości
lub przycisk "Cancel", aby anulować wysyłanie.
W oknie "Send message" na dole wpisz treść komunikatu, a następnie kliknij na
ikonę "koperty", aby ją wysłać, lub na ikonę "krzyżyka", aby zrezygnować:
Jeśli kiedykolwiek dostaniesz wiadomość, to automatycznie otworzy się
odpowiednie okienko.
Będziesz miał wtedy możliwość między innymi
(kolejno, według ikon w menu):
Wysłać nową wiadomość
Odpowiedzieć nadawcy
Odpowiedzieć wszystkim (np. jeśli wiadomość była wysłana do całej grupy
roboczej, to odpowiedź wyślesz również do
wszystkich jej członków).
Przesłać wiadomość komuś innemu
Skasować wiadomość
Przejść do poprzedniej wiadomości
Przejść do następnej wiadomości
(c) Sławomir Ritter (sero.usunto@osadanet.pl). Ten dokument jest rozpowszechniany na licencji GNU GPL wersja 2.
|